Mitologia germańska. Yggdrasil

Przekazywane z ust do ust przez wieki...
Izis
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 46
Rejestracja: 2006-07-02, 15:16
Lokalizacja: Katowice

Mitologia germańska. Yggdrasil

Post autor: Izis »

Yggdrasil
Obrazek
Bazujący na drzewie kabalistycznym obraz mitologicznych światów


W większości mitologii występuje jakieś drzewo, podobnie jest i w tym wypadku - Yggdrasil jest drzewem łączącym ze sobą światy ludzi, bogów i... no właśnie.

Asgard - Kraina Bogów (Asów/Aesirów) - To tu bogowie i boginie mają swoje siedziby. Asgard połączony jest z Midgardem, poprzez tęczowy most - Bifrost, a od zagrożeń zewnętrznych chroni go Mur.

Ljosalfheim - Kraina Świetlistych Elfów (Alfów), którą rządzi Frey (Freyr) - pan słońca, deszczu i plonów. Frey należy do Vanirów, elfy zaś w/g mitologii były odpowiedzialne za dbanie o wzrost i rozwój roślin.

Muspelheim - Południowa kraina ognia i ognistych gigantów, jego granic strzeże Surt - Ognisty Olbrzym z ognistym mieczem, którym roznieci ognie na świecie, gdy zacznie się Ragnarok.
Vanaheim - Znajdująca się na zachodzie (ale czy aby na pewno?), kraina Vanirów - drugiej "rasy" bogów istniejącej w tej mitologii. Vanirowie w większości byli bogami ziemi, wody i plonów, ale mieli również wiedzę z zakresu magii i czarostwa.

Midgard - Kraina Ludzi i siedzib ludzkich, znajdująca się pośrodku między światami - i majaca niełatwe sąsiedztwo jak można zauważyć.

Jotunheim - Górzysta i zimna kraina gigantów i ettinów - Jotunów, leząca na wschodzie

Nilfheim - Kraina Lodu, Mgieł i Tajemnic, siedziba wielkiego węża - Nidhoga owiniętego wokół korzeni Yggdrasila. To właśnie z Nilfheimu wypływa 11 rzek zwanych Elivagar, płynących do ogromnej przepaści, gdzie spotykają się z ogniami Muspellheimu, zapoczatkowywując życie. To kraina leżąca na północy. To tu ponoć wędrują dusze tych co nie padli w boju.

Svartalfheim - Kraina Mrocznych Elfów (Alfów) zwanych też... Krasnoludami w/g niektórych źródeł, te ostatnie w/g mitologii odpowiedzialne były za ziemię i jej zasoby - metale, kamienie i kryształy

Hel - Podziemna kraina śmierci i... kraina Hel - Córki Lokiego i Angerbody oraz siostra Fenrisa i Jormunganda - węża opasującego ziemię i zjadającego swój własny ogon. Niektóre źródła zamiast Hel, sytuują jako dziewiąty świat Nidavellir i... tam umieszczają Krasnoludy

Ważnym wydaje się uwaga iż nie należy nazw tych wiązać z ich analogiami w systemach RPG, owszem występują podobieństwa ale... i różnice, wykluczające często przeniesienie "wprost". Przykładem może być Sfartalfheim, mający również drugą nazwę... Dwarf-heim. Być może wkrótce uda nam się zamieścić szerszy opis Krain leżących na Yggdrasilu.

Z Yggdrasilem łączona jest Runa Eihwaz w swym znaczeniu Cisu - wiecznie zielonego drzewa oraz stabilizacji, ochrony, realizacji działań i wyboru właściwej drogi, ale mitologicznie Yggdrasil był najprawdopodobniej Jesionem.



--------------------------------------------------------------------------------


Obrazek
Bazujący na Eddzie Młodszej (Prosa Edda) obraz mitologicznych światów


Opis Yggdrasila nie byłby pełen, gdybyśmy nie zamieścili opisu stworzenia i funkcjonowania świata w/g Eddy Młodszej:

W miejscu, gdzie powstała później Ziemia, początkowo ziała otchłań - Ginnungagap, wypełniona masami lodu. Na południe od niej płonęły ognie Muspellheimu (w którym władał już wówczas Surt), które nieustannie topiły lodowce. Trujace rzeki, powstałe ze stopionego lodu, płynęły na północ, z czasem oziębiając się i ponownie krzepnąc jako lód. Tak powstał Nilfheim - lodowa kraina ciemności i mgieł. Eliweg - jedna z rzek, nadal jednak podgrzewana gorącym oddechem Surta płynęła na północ, rozbijając się o lodowce i tworząc lodową pianę. Z tej piany narodził się i ukształtował Ymir oraz krowa Audhumla, której mlekiem Ymir się żywił. Ymir począł pierwszych lodowych olbrzymów (Thursów), którzy później rozmnażali się i rośli w siłę, krowa zaś żywiąc się solą zlizywaną z lodu, roztapiała lód i w ten sposób wylizała z niego Buriego - pierwszego z Aesirów. Jego syn Bur, poślubił córkę jednego z olbrzymów - Bestlę i miał z nią trzech synów - Odyna, Wilego i Ve. To oni właśnie, patrząc jak świat jest opanowywany przez olbrzymy i pogrąża się w chaosie, postanowili zabić Ymira. Krew zabitego Ymira rozlała się tak szeroko iz wszyscy olbrzymi potonęli, z wyjątkiem Bergelmira oraz jego dzieci, które wraz z ojcem schroniły się na łodzi. Czyn ten mimo iż ocalił świat, był powodem dalszej nieustającej wrogości między rodem lodowych olbrzymów (Thursów) a rodem Aesirów.

Odyn, Wili i Ve cisnęli ciało Ymira do Ginnungagapu i w ten sposób powstała Ziemia. Z kości olbrzyma stworzyli góry, z krwi zaś wodę. Włosy dały początek trawie, czaszka zaś posłużyła jako budulec na niebo a mózg stał się chmurami. Nadal jednak było ciemno, zakradli się więc do kuźni Surta i z wykradzionych iskier stworzyli gwiazdy i księżyc.

Brwi olbrzyma zostały zamienione na Midgard - tę część ziemi (środkową) oddano we władanie ludziom. Olbrzymi otrzymali zaś od nich w posiadanie wybrzeże morza na wschodzie - Jotunheim. z pozostałych kosteczek, stworzyli Aesirowie karłów. Pierwszych czerech ustawili w czterech stronach swiata (Austriego na wschodzie, Westriego na zachodzie, Sudriego na poludniu, zaś Nordriego na północy), pozostałym pozwolili wybrać sobie siedziby, jak chcieli. Modsognir i Durin udali się wgłąb ziemi i tam założyli swoją dziedzinę, lepiąc wielu innych krałów z gliny. W późniejszym okresie czasu Dwalin, zabrał część towarzyszy i osiadł na brzegu morza.

Bogowie nie posiadali początkowo swojej siedziby, przebywali zazwyczaj w Midgardzie, patrząc jak się rozwija i kwitnie. Któregoś dnia na brzegu morza znaleźli jednak pierwszych ludzi, leżących bez dechu - Aska i Emblę. Odyn tchnął w nich oddech i życie, Wili rozum i zdolność poruszania się a Ve zmysły. Ludzie zasiedlili Midgard i z czasem uznali Aesirów za Bogów.

Jakiś czas potem, Bogowie stwierdzili iż czas najwyższy zbudować własną siedzibę - i tak też wznieśli w Midgardzie... Asgard - siedzibę Bogów. ze środka Asgardu wyrasta rozłożysty Jesion - Yggdrasil, jego korona podrzymuje niebo, Jeden z jego korzeni sięga do źródła Urd, pełnego życiodajnej wody, przy nim mieszkają również trzy Norny, które przybyły później do Asgardu. Pijąc wodę ze źródła Urd poznać można całą przeszłość.

Drugi korzeń biegnie wgłąb sięgając aż do serca Nilfheimu - krainy zmarłych. Wąż Nidhogg zatruwa wciąż jadem ten korzeń i go podgryza.

Trzeci korzeń sięga Jotunheimu, zanurzając się w cudownym źródle, przy którym mieszka olbrzym i mędrzec Mimir. Mądrość jego z tego źródła pochodzi, a Odyn poświęcił swe oko aby móc zakosztować jego wód.

Na szczycie Yggdrasila żyje orzeł, zaś po jego pniu biega nieustannie wiewiórka - Ratatosk, przenosząc nieustannie wieści między orłem a Nidhoggiem. Codziennie pod pniem Yggdrasila siadają Bogowie i radzą nad losami świata


źródło: http://www.runy.net.pl/
Mamuna
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 27
Rejestracja: 2006-09-24, 15:01
Lokalizacja: północ

Post autor: Mamuna »

Obrazek
ODPOWIEDZ

Załóż konto lub zaloguj się, aby dołączyć do dyskusji

Aby wysłać odpowiedź, musisz być zarejestrowanym użytkownikiem

Załóż konto

Nie masz konta? Zarejestruj się, aby dołączyć do naszej społeczności
Członkowie forum mogą zakładać tematy i śledzić odpowiedzi
Jest to bezpłatne i zajmuje tylko minutę

Zarejestruj się

Zaloguj się

Wróć do „Mity i legendy”