Tłumaczenie: Corpus Hermetica

Magia hermetyczna
Awatar użytkownika
Maestro
Aktywny pisacz
Aktywny pisacz
Posty: 227
Rejestracja: 2005-07-21, 04:55
Lokalizacja: Warszawa

Tłumaczenie: Corpus Hermetica

Post autor: Maestro »

-----------------
W tym topicu będe zamieszczał fragmenty Corpus Hermetica które uda mi się przetłumaczyć. Tak się składa, że obecnie jestem w jego lekturze, by jeszcze bardziej wgłębić się w antyczne pojęcie hermetyzmu i przy okazji staram się tłumaczyć jakieś fragmenty.

Na pierwszy rzut pójdzie rodział drugi pt. Asklepiusz, który jest dialogiem odbywającym się między Hermesem a Asklepiuszem, greckim magiem i filozofem. Gdy skończę Go dłumaczyć do końca (język użyty w tym dziele jest niebywale ciężki, z niesamowicie porypaną gramatyką), zamieszcze inne rodziały nad którymi pracuje.

NA UWADZE : PROSZĘ O NIE KOMENTOWANIE TEGO TEKSTU W TYM TOPICU GDYŻ CHCIAŁBYM DODAWAĆ TU NOWE POSTY Z KOLEJNYMI ROZDZIAŁAMI, KAŻDY JEDEN POST BĘDZIE TO JEDEN ROZDZIAŁ DZIEŁA. PROSZĘ KOMENTOWAĆ TO W ODDZIELNYM TOPICU JAKI ZAŁOŻYŁEM DO TEGO CELU PT. Komentarz: Corpus Hermetica

Corpus Hermetica jest zbiorem tekstów dotyczących hermetyzmu, przypisywanych Hermesowi Trismegistosowi.


Na początek poproszę zaznajomić się z 3ma pierwszymi fragmentami rozdziału drugiego i powiedzieć czy interesuje was dalsze tłumaczenie, czy moge w spokoju nie przejmować się tym i zasiadać do radosnej lektury tej twórczości w samotności i spokoju.

----------------------------------

[ Dodano: 2006-03-22, 18:21 ]
COPRUS HERMETICA
ROZDZIAŁ 2: Do Asklepiusza (org. To Asclepius)

Rozmowa prezentuje różnicę między fizycznym a metafizycznym światem w kontekście greckiej filozofii natury. Część użytego tu słownictwa jest typowo techniczna jak np. sfery wędrowne w sekcjach 6 i 7 są sferami niebiańskimi, niosącymi planety, podczas gdy sfery ostałe są sferą gwiazd stałych. Warto tu mieć na uwadze, że grecy zamiennie stosowali pojęcia "ducha" i "powietrza [ang. air ? ] ", także ich koncepcja dobra jest czymś wykraczającym poza możliwości opisania go w języku angielskim [maestro. - a co dopiero przy moim tłumaczeniu ]. Jedność jest dobrem dla wszystkich bytów, według greckiej myśli także niezbednym do osiągnięcia celem.

Krytyka bezdzietności w sekcji 17 powinna być odczytywana w świetle doktryny chrześcijańskiej i jej idei celibatu, która wzbudzała przerażenie w wielu mieszkańcach świata antycznego.

1. Hermes: Wszystko jest w ruchu Asklepiuszu, czy nie jest to poruszane w czymś u przez coś?
Asklepiusz: Z pewnością.

H: I czy przyczyna ruchu [maestro. - jako rzecz, istota ] nie jest większa od obiektu ruchu?
A: Musi.

H: Przyczyna ruchu ma więc większą moc niż jego obiekt?
A: Tak jest, oczywiście.

H: Natura obiektu ruchu musi być więc inna niż przyczyny?
A: W zupełności, musi być.

2. Hermes: Czy ogrom kosmosy jest tak wielki, że nie istnieje żadne inne większe od niego istnienie [maestro. ew. ciało, ale to dalej w kontekście]?
Asklepiusz: Zapewiam.

H: I masywny, tak że jest wypełniony całym mnóstwem innych potęznych ram, tak że wszystkie inne ciała są w nim?
A: Tak jest, istotnie.

H: Więc kosmos musi być ciałem?
A: Tak, jest więc ciałem.

H: I tym co się porusza [maestro. - akcent na "się"!]
A: Zapewniam.

3.Hermes: Tak więc, jakiego rozmiaru musi być przestrzeń w której się porusza, i jakiego rodzaju jest jej natura (przestrzeni)? Nie może ona być dużo większa (niż kosmos), w porządku którym wymaga się aby była zdolna do odnalezienia przestrzeni, by kosmos mógł kontunuować swoj kurs, tak więc nie może zahamować jego ruchu i go z niego wytrącić ?
Asklepiusz: Rzecz, Po Trzykroć Wielki, musi być niewyobrażalnie wielka.

--(dalsze tłumaczenie na dniach)--(naprawdę nie mam aż tyle czasu, a to się tłumaczy na taki język godzinami) ---

Załóż konto lub zaloguj się, aby dołączyć do dyskusji

Aby wysłać odpowiedź, musisz być zarejestrowanym użytkownikiem

Załóż konto

Nie masz konta? Zarejestruj się, aby dołączyć do naszej społeczności
Członkowie forum mogą zakładać tematy i śledzić odpowiedzi
Jest to bezpłatne i zajmuje tylko minutę

Zarejestruj się

Zaloguj się

Wróć do „Hermetyzm”